Gitarowe graffiti
recenzje
recenzje
Gitarowe graffiti (2017)
Recenzja 1
Oto przed nami kolejne, czwarte już, wydawnictwo nutowe wraz z płytą (nagań dokonał Grzegorz Skiba) autorstwa Mirosława Franczaka z Tychów. Kompozytor tych jakże urokliwych miniatur o zmiennym i wielobarwnym dźwiękowym charakterze, to uznany gitarzysta klasyczny, laureat kilku ważnych konkursów gitarowych, ukończył z wyróżnieniem studia muzyczne na Akademii Muzycznej w Katowicach. W latach 1991-93 przebywał na podyplomowym stażu rządu meksykańskiego, uzyskując dyplom z najwyższymi ocenami. Od kilku lat para się z powodzeniem pisaniem pedagogicznego repertuaru na gitarę solo.
Zbiorek 28 urzekających miniatur o wciągającej narracji dźwiękowej podzielony został na trzy części op. 23, 24, 25 i charakteryzuje się zaakcentowaniem możliwości gitary jako instrumentu wybitnie melodycznego. To niekiedy skoczne, kiedy indziej nostalgiczne perełki muzyczne. Poza dwoma – każda mieści się na jednej stronicy A4. Autor doskonale czuje się zarówno w formach tanecznych typu: walczyk, samba, krakowiak, gawot, oberek, jak i w innych – humoreska, kołysanka, serenada, ballada itp.
Kompozytor wszystkim utworom nadał wiele mówiące tytuły ilustracyjne – np. Zaczarowana gitara, Kaprysy księżyca, Melodia z dawnych lat, Uśmiech przez łzy, Zabawy arlekina, O smoku wawelskim, Żółty kabriolet, Argentynka, Melodia bez końca (wyciszona w nagraniu), które z pewnością młodym wykonawcom pozwolą przybliżyć formę i uruchomią dodatkowo wyobraźnię dźwiękową. Nieobce są także Franczakowi typowe formy latynoskie – chorinho, son mexicano, tonada, samba itp., czy amerykański blues, ragtime.
Utworki stworzono w przeważającej większości w tonacjach krzyżykowych lub bez znaków przykluczowych, zastosowano także skordaturę szóstej struny E na D w ułożonym w formie dialogu wirtuozowsko lirycznego, kontrastowym kaprysie latynoskim – Dzwoni telefon. Przeważnie wykorzystano formę A – B – A1, z D.C.al Fine, niekiedy z efektowną kodą.
Całość zarejestrował na wysokiej klasy domowym sprzęcie uznany gitarzysta, Grzegorz Skiba, także wykształcony klasycznie w katowickiej Akademii Muzyczne, także laureat krajowych i międzynarodowych konkursów, obecnie lider własnej formacji instrumentalnej grającej z powodzeniem muzykę flamenco.
Na finał tego typy recenzji piszę się często: Zbiorek ten znakomicie wypełnia lukę na rodzimym rynku publikacji pedagogicznych dla dzieci i młodzieży itd… I tym razem można tak napisać, choć co prawda tzw. rynek jest już solidnie nasycony propozycjami nutowymi rodzimych autorów, które sukcesywnie publikuje wrocławskie prężne wydawnictwo ABsonic prowadzone przez gitarzystę Grzegorza Templina – podając jednocześnie, że część tych propozycji ułożona np. w małą suitę, może być także znakomitym uzupełnieniem występów solowych zawodowych gitarzystów czy wirtuozów z kraju i z zagranicy (choć nie podano tym razem wersji np. anglojęzycznych tytułów).
Brawa dla kompozytora, autora nagrań, wydawcy – tylko korzystać! W zasadzie trudno mi wskazać czytelnikom jakieś szczególnie piękne czy wartościowe fragmenty z całego 40 stronicowego zbioru – całość jest, jak to się teraz mówi – bez pudła! Słuchając profesjonalnych nagrań Skiby można od razu wybrać rozczytywanie konkretnych miniatur.
Moi uczniowie już słuchają zaproponowanych tu muzycznych Graffiti i nie mogą się zdecydować, które grać – taki tu wybór i bogactwo rozmaitych wariantów gitarowych możliwości i niuansów. Czekamy na następne publikacje Mirosława Franczaka. Może będą to tym razem jakieś ciekawe, urokliwe i wymagające miniatury do zagrania w duecie.
Krzysztof Nieborak, kwiecień 2018
Recenzja 2
Kolejna propozycja wybitnego gitarzysty, uznanego pedagoga i kompozytora Mirosława Franczaka, którego wydawnictwa nutowe cieszą się dużą popularnością. Zastosowanie wielu różnorodnych technik gitarowych jak i komentarz kompozytora, przybliża właściwe zrozumienie treści muzycznej miniatur.
Mam nadzieję, że interesujące, pełne wartości kompozycje zawarte w prezentowanym zbiorze stanowią odpowiedni bodziec dla młodych adeptów sztuki muzycznej, by poruszyć wyobraźnię i poszerzyć zakres wiedzy. Każdy utwór zawiera niezbędne podstawy informacji dotyczące aplikatury, artykulacji, agogiki, a także ważne elementy jak dynamika, czy barwa.
Materiały nutowe w przypadku edukacji muzycznej to jeden z niepodważalnych warunków jej sukcesu. Bez ciekawych, dobrze brzmiących i przystępnych utworów, żadne dziecko nie będzie miało z wykonywania muzyki przyjemności. Wydawnictwo ABSONIC udowadnia, że w stosunku do wydawanych publikacji dla dzieci ma doskonale przygotowany plan. Muzyka to bardzo ważna dziedzina kultury. Należy wierzyć Arystotelesowi, że muzyka wpływa na uszlachetnienie obyczajów.
prof. Alina Gruszka
Here is another, fourth musical release by Mirosław Franczak from Tychy complemented with a CD recorded by Grzegorz Skiba. The composer of those charming miniatures with their variable and multicolored sound character is a renowned classical guitarist, winner of several important guitar competitions, who graduated with honors from Music Academy in Katowice. In 1991-1993 he spent a post graduate internship with Mexican government, obtaining a diploma with the highest marks. For several years he has been successfully writing pedagogical repertoire for solo guitar.
The collection of 28 captivating miniatures with alluring sound narrations is divided into three parts op. 23, 24, 25 and is characterized by emphasis on the guitar’s capabilities as an outstandingly melodic instrument. It’s sometimes lively, sometimes nostalgic musical jewel in the crown. Except for two, each fits on one A4 page. The author feels great in dance forms such as waltz, samba, krakowiak, gawot, oberek, as well as in others – humoresque, lullaby, serenade, ballade etc.
The composer gave all his works a lot of telling, illustrative titles – e.g. Enchanted guitar, Caprices of the Moon, Melody from the old days, Smile through tears, Arlequin’s games, About the Wawel Dragon, Yellow Cabriolet, Argentina, Melody without end (muted in the recording), which will certainly bring the young performers closer to form and additionally activate their imagination. Franczak is familiar with typical Latin forms – chorinho, son mexicano, tonada, samba etc. or American blues, ragtime.
The pieces were created mostly in cross tones or without key signatures, the sixth string E on D was also used in the form of a virtuoso and lyrical dialogue, contrasting Latin caprice –“The Phone Rings”. Usually the form A – B – A1 was used, with D. C. al Fine, sometimes with a spectacular coda.
The album was recorded by Grzegorz Skiba, an acclaimed guitarist, also classically educated at the Academy of Music in Katowice, also a laureate of national and international competitions, currently the leader of his own instrumental formation that successfully plays flamenco music.
At the end of this type of review it is often written: This collection perfectly fills a gap in the domestic market of pedagogical publications for children and young people, etc. . . And this time it is possible to write so, although it is true that the so-called market is already solidly saturated with the music proposals of Polish authors, which are successively published by ABsonic- Wrocław’s thriving publishing house led by a guitarist Grzegorz Templin – simultaneously stating that some of these proposals, arranged e. g. in a small suite, may also be an excellent complement to solo performances of professional guitarists or virtuosos from Poland and abroad (although this time no versions of e. g. English-language titles have been published).
Applause for composer, recording author, publisher – just use it! In fact, it is difficult for me to point out to the readers some particularly beautiful or valuable fragments from the whole 40-page collection – the whole is, as they say now – spot-on. Listening to the professional recordings of Skiba you can immediately choose to read particular miniatures.
My students are already listening to the Graffiti music offered here and they can’t decide which one to play – There is so much to choose from – as of wealth of different guitar variants of possibilities and nuances. We are waiting for the next publications by Mirosław Franczak. Maybe this time it will be some interesting, charming and demanding miniatures to play in a duet.
Krzysztof Nieborak, April 2018
Another proposal by the outstanding guitarist, renowned teacher and composer Mirosław Franczak, whose musical pieces are very popular. The use of many different guitar techniques, as well as the composer’s commentary, brings us closer to the proper understanding of the musical content of miniatures.
I hope that the interesting, full of value compositions included in the presented collection are an appropriate stimulus for young adepts of musical art to stir the imagination and broaden the scope of knowledge. Each work contains the necessary information about the application, articulation, agogics, as well as important elements such as dynamics and colour.
In musical education, valuable compositions are one of the unquestionable conditions for its success. Without interesting, well- sounding and accessible songs, no child will have the pleasure of performing music. ABSONIC Publishing House proves that it has got a perfectly prepared plan in relation to issued publications for children. Music is a very important field of culture. As Aristotle once said – music influences the ennoblement of customs.
prof. Alina Gruszka